Eerste indruk - Reisverslag uit Annaparochie, Nederland van Gea Wijbenga - WaarBenJij.nu Eerste indruk - Reisverslag uit Annaparochie, Nederland van Gea Wijbenga - WaarBenJij.nu

Eerste indruk

Blijf op de hoogte en volg Gea

12 Augustus 2016 | Nederland, Annaparochie

Na een reis van ruim 18 uren kwam ik aan in een hotel in de buurt van Durben. Hier heb ik samen met mijn begeleidster overnacht. Al vroeg in de ochtend waren er apen aanwezig. Erg gezellig. Afgelopen dinsdag zijn wij op weg gegaan naar Piet en Anne Lauwrens, zij wonen in de buurt van Kokstad. Zij zijn ook het gastgezin waar ik tot en met volgende week zal blijven.

Donderdag ben ik samen met de begeleidster op pad gegaan om een aantal scholen te bekijken. In totaal hebben we vier scholen bezocht. Op de eerste school waar we aankwamen (Inungi) was een aantal dagen terug ingebroken. Het was een grote puinhoop op de school. Ook hadden de leerlingen nog geen les gehad. Pas rond een uur of half 11 kregen de leerlingen hun eerste les. De overige twee uur hebben zij helemaal niets gedaan. Iets wat hier heel normaal schijnt te zijn. Op de volgende school (Charlton) kwam al snel tijdens het observeren van de lessen het probleem naar voren; multigradetasking (drie klassen tegelijkertijd lesgeven). Een groep krijgt instructie van de leerkracht en de overige twee doen maar wat ze willen. De instructie van de leerkracht is voornamelijk ‘parrotteaching’. De leraar schrijft het op en de leerlingen schrijven het over. Ook verklapt de leerkracht de antwoorden, er is geen interactie. De derde school die we bezochten (Rustfontein) was het hetzelfde verhaal. Wel werden we hier niet zo hartelijk verwelkomt. De vierde school (Palmiet) is een klein schooltje. De directrice was zo blij om ons te zien dat ze nu al stond te springen om samen met mij aan de slag te gaan. Bij deze school ga ik komende week stagelopen en mijn onderzoek uitvoeren.

Voor de rest gaat het hier allemaal prima! Wel is het hier erg koud.. Dit komt omdat het in Zuid-Afrika op het moment winter is. In de ochtend en in de avond is het hier super koud, maar vanaf 10 uur tot een uur of 4 is het hier weer lekker warm.

• 13 Augustus 2016 - 20:14

Maaike:

Hallo Gea,

De eerste kennismaking heb je dus gehad. Ja het is wel wat anders dan in Nederland maar ja dat had je ws zelf ook al verwacht. Geniet van je stage daar, heb je naast de stage ook nog tijd om als toerist daar de tijd wat in te vullen.
    Ik blijf je mooi volgen via deze site.

• 14 Augustus 2016 - 11:37

Jelle Wijbenga:

Hoi Gea,

Na een lange reis ben je zoals verwacht in een hele andere cultuur terecht gekomen. Maar dat ze Zuid Afrika ook winter kennen dat had ik zo niet verwacht. Ga vooral genieten van de komende leerzame periode in het koude Afrika.
    Wij blijven je volgen.

• 14 Augustus 2016 - 23:29

Froukje Wijbenga :

wat een leuk verslag gea ,maak er een leuke ervaring van afrika van de leuke scholen daar je stage gaat lopen,voor je weet is het zo 2okt tot ziens