Verschil arm en rijk - Reisverslag uit Annaparochie, Nederland van Gea Wijbenga - WaarBenJij.nu Verschil arm en rijk - Reisverslag uit Annaparochie, Nederland van Gea Wijbenga - WaarBenJij.nu

Verschil arm en rijk

Blijf op de hoogte en volg Gea

20 September 2016 | Nederland, Annaparochie

Het is lente, maar het voelt als zomer, herfst en winter. Afgelopen week was het op vrijdag 30 graden en een enorme harde wind waardoor de elektriciteit uitviel. In het weekend heeft het gesneeuwd en geregend en was het rond de 3 graden. Nu schijnt het zonnetje en is het rond de 25 graden.
Vorige week maandag ben ik naar een privé school geweest. Op deze school zitten voornamelijk blanke kinderen. Hierdoor ben ik mij meer bewust geworden van het verschil tussen arm en rijk. Deze school leek erg veel op een school in Nederland, waardoor ik maar een dagje heb gekeken. De volgende dag ben ik naar een ander logeeradres en school gegaan, Huntley. Dit is niet een echte farmschool, maar meer een dorpsschooltje. De school behoort tot het dorpje Franklin. Franklin ligt aan de andere kant van Kokstad. Vele huizen die hier staan zijn door de regering gebouwd zodat de mensen aan het spoor konden werken. Heel leuk bedacht allemaal, maar het spoort wordt niet in gebruik genomen. Het is een arm dorpje en dit zie je dan ook goed. Vorige week ben ik op de school net buiten het dorpje begonnen met lesgeven. Ik geef op het moment les in groep 6/7 en groep 8/klas 1. Ik geef voornamelijk reken, Engels, natuur, tekenen, muziek en Engels. Ook heb ik de lerares uitgelegd hoe de twee computers werken waardoor de leerlingen nu gebruik kunnen maken van spelletjes op de computer.
Gisteren heeft een lerares mij een rondleiding door het dorpje gegeven en dan zie je de echte arme kant van Zuid Afrika. Er lopen allemaal wilde honden rond, het is een troep en de huizen zijn klein. De directrice van de school vertelde mij dat er afgelopen zaterdag een brand was geweest waarbij vijf kinderen om zijn gekomen. De ouders waren dronken en hadden de kandelaar aan laten staan. De ouders zijn ergens anders heen gegaan en kwamen de volgende ochtend terug en vonden een afgebrand huis zonder kinderen. Drie van deze kinderen zaten op de school waar ik les geef. Een van deze kinderen heb ik lesgegeven. Op school wordt er helemaal geen aandacht aan besteed en gaat het leven door alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik ben ook langs het huis gereden dat is afgebrand en je kunt je niet voorstellen dat daar vijf kinderen zijn omgekomen. Vreselijk om te zien. Wat ook opvallend is dat bijna alle mensen en kinderen hier Aids hebben.
Het is nog drie dagen les geven en dan zit het lesgeef avontuur erop. Ik heb een super leerzame en leuke periode op de scholen gehad. Komend weekend ga ik mijn 21e verjaardag vieren, wat hier nogal een groot feest is. De mensen waar ik dan logeer hebben op zaterdag een verassing voor mij. We gaan naar Pietermaritzburg (hoofdstad van de provincie Kwazoeloe-Natal) en daar is de verassing. Ik benieuwd!
P.S. Doordat het internet enorm slecht is lukt het mij niet om foto’s toe te voegen. De foto’s komen wanneer mijn internet beter is.

  • 20 September 2016 - 22:20

    Jelle Wijbenga:

    Wat maak je wat mee daar in Zuid Afrika. Goed van je om even tekst en uitleg te geven aan de docent hoe de computers werken. Ik neem dat de kinderen het als heel bijzonder ervaren dat ze spelletjes kunnen spelen op de computer. Je bent blijkbaar multifunctioneel al vijf vakken waar je in les in geeft.
    Succes met het lesgeven en alvast een fijne verjaardag toegewenst, maak er maar een groot feest van.

    groeten van hait en mem

  • 21 September 2016 - 23:19

    Johan-Klaas:

    Goed bezig Gea.

  • 23 September 2016 - 22:35

    Froukje Wijbenga:

    wat heb je een leuk verslag ,nog lekker genieten van je vrije week,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Annaparochie

Gea

Actief sinds 29 Juli 2016
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 4181

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 02 Oktober 2016

stage Zuid Afrika

Landen bezocht: